Hel militarnie
zwiedzamy obiekty wojskowe

O wycieczce: data: 07.01.2007 długość trasy: ok 15km. liczba uczestników: 19 osób , pogoda: bezchmurnie, prowadzący: Konrad Bidziński
Trasa: Hel PKP - Cypel Helski - XXVII BAS - XIII BAS - Wieża radarowa - Bateria nr 21 - MOW stanowisko B2 baterii 406 mm - stanowisko B3 oraz B1 - "Mysia Wieża" - XVI Dywizjon Rakietowy - Hel PKP

Cała grupa przy baterii "Laskowskiego"
Aby powiększyć zdjęcie kliknij na nim

Start : Mimo wczesnych godzin porannych zostałem przywitany o 6.40 Przez liczna grupę Bąbelków i Michała członka Pomorskiego Forum Eksploracyjnego. 7.06 Odjazd, szynobus na szczęście nie zepsuł się i po bardzo sennej podróży o 8.52 dowiózł nas do Stacji Hel
Ruszamy: Krótkie powitanie i idziemy na helski cypel tu 1 niespodzianka całą XXVII baterię zwiedzimy pod ziemią. Wchodzimy więc do tunelu i idziemy wychodzimy po 500m. Następną atrakcją jest Bateria im Heliodora Laskowskiego po wojnie zamieniona na XIII BAS. Oglądamy stanowiska i ich kazamaty, wycieczkowicze zwracają dużą uwagę na to że tynk położony został na słomiane maty. Idziemy dalej oglądając kolejne obiekty: wieża radarowa , wieża dalmierza tu część osób mająca uprzedzenie do zbyt wąskiego pomostu w połowie budowli zostaje na dole reszta wspina sie wyżej, następny obiekt to kolejna wieża dalmierzy ze sprawna kopułą na górze niestety została zamknięta co było dużym zaskoczeniem dla prowadzącego. Wchodzimy na nasyp wąskotorówki podążamy nim aż do bramy tu wreszcie 1 postój. Po zasileniu tzw. "tasiemca" ruszamy dalej w drogę na poszukiwanie przedwojennej baterii przeciw lotniczej nr 21, wreszcie znajdujemy ją oglądamy z zewnątrz i wewnątrz częściowo podmokły obiekt. Podążamy dalej w drogie teraz juz szybko asfaltem do Muzeum Obrony wybrzeża mieszczącego się w stanowisku niemieckiej baterii 406mm mijamy po drodze takie samo stanowisko do jakiego zmierzamy dojść jednakże to jest zajmowane przez "węzeł łączności Wojska Polskiego"
Zwiedzanie MOW zaczynamy od obejrzenia filmu z baterii działa zbliżonego kalibru jak te helskie, znajdującego sie obecnie w Dani następnie film z czasów niemieckich. Ruszamy zwiedzać. Zaczynamy od "filtratoro-wentylatorowni" ;) Oglądamy kolejne sale dochodzimy do "pierścienia " gdzie znajdowało sie działo następnie oglądamy ostatnio przekazane do muzeum wózki kolejki wąskotorowej. Opuszczamy MOW Udajemy sie do opuszczonego stanowiska B3 w którym długie lata był magazyn i pieczarkarnia cóż za niesamowity widok tyle zgniłych pieczarek ;) Opuszczamy także i to stanowisko udajemy się zobaczyć tzw. "Mysią Wieże" niestety jest nie udostępniona dla zwiedzających w zimie... z żalem odchodzimy obieramy kierunek na XVI dywizjon rakietowy odnajdujemy 1 płot przy nim szybka sesja zdjęciowa w stylu "więzień-oprawca" Znajdujemy koncu drogę wyłożoną płytami i zgodnie z maksymą "wszystkie betonowe drogi prowadza do schronu dowodzenia" trafiamy na miejsce oglądamy to stosunkowo niedawno opuszczone miejsce.
Wycieczka zmierza ku końcowi, słońce również zaczyna zbliżać się do kresu dziennej krótkiej zimowej wędrówki przemierzamy jeszcze teren helskich wydm i docieramy do końca czyli stacji PKP na Helu powrót mija w dwóch obozach cichym śpiącym i drugim który ma wyraźnie za dużo siły i umila sobie czas gawędą śmiechem i dowcipem :)                              Konrad Bidziński

wykonał: TDu     email:tdu@awf.gda.pl

relacje ogladało już 6113 osób
Najbliższe Wycieczki:

Wycieczka rowerowa 2024-04-06
XX Rozpoczęcie Sezonu Rowerowego KTP ,,Bąbelki"
Gdańsk Kiełpinek - Rębiechowo - Pępowo - Żukowo - Kobysewo - Grzybno - Łapalice - Chmielno (nocleg) - Kosy - Kartuzy - Dzierżążno - Rezerwat Jar Raduni - Babi Dół - Przyjaźń - Sulmin - Otomin - Gdańsk Kiełpinek ~ 83 km

Wycieczka piesza 2024-04-20
Kaszubski Park Krajobrazowy
Kamienica Królewska-Szczelina Lechicka-Groty Mirachowskie-Diabelski Kamień-Strzepcz ~ 18 km