Regionalna Odznaka Krajoznawcza

Etap V - Północne Kociewie

O wycieczce: data: 10 marca 2012, uczestników: 11, długość: 19 km, prowadził: Waldek Jankowski
Trasa: Starogard Gdański – Nowa Wieś Rzeczna – Rokocin – Sucumin – Piesienice
Statystyka: Wznios: 323.1m, maks wys: 119.4 m, min wys: 77.5 m, dług. trasy: 18.5 km, min, sr. szybk: 3.07 km/godz, sr. szyb marszu: 5.11 km/godz, czas marszu: 3 godz 37 min, czas postojów: 2godz 23min

Prawie cała grupa
Na zdjęciu: przed ratuszem w Starogardzie
Aby powiększyć zdjęcie kliknij na nim

Trasa wycieczki
Aby zobaczyć całą mapkę, kliknij na niej mapka za zgodą: BIK
Aby zobaczyć profil wysokości trasy - kliknij tutaj

Opis wycieczki

Wszyscy mówią o Mistrzostwach Europy w piłce nożnej: we „Wiadomościach” codziennie informują, ile dni pozostało do rozpoczęcia Euro, tak też jest u mnie w pracy. Nic więc dziwnego, że na wycieczkę wyruszamy w piłkarskim składzie, czyli w gronie jedenastoosobowym. Nasz rajd rozpoczynamy w Starogardzie Gdańskim t.j. w miejscowości, w której urodził się jeden z najwybitniejszych polskich piłkarzy – Kazimierz Deyna.

Tyle o sporcie, a teraz do rzeczy. Starogard Gdański obecnie kojarzy się głównie zakładami farmaceutycznymi, może także ze spirytusowymi. Okazuje się jednak, że jest to miasto o stosunkowo długiej historii i wielu zbytkach. Poznawanie miasta rozpoczynamy od zwiedzenia – pod przewodnictwem Pana Zbigniewa Potockiego – Muzeum Ziemi Kociewskiej. Muzeum użytkuje kilka obiektów: kompleks składający się z nowego gmachu muzeum, Baszt Narożnej i Gdańskiej oraz salę w Ratuszu Miejskim. Najpierw obejrzeliśmy wystawę fotograficzną Lecha Magnuszewskiego zatytułowaną „Zakątki świata”. Na zdjęciach zostały uwiecznione krajobrazy, przyroda, miasta, budowle z całego świata, zarówno z bardzo odległych, egzotycznych zakątków (Sri Lanka, USA, Chorwacja…), jak również regiony Polski (Tatry, Kociewie…). Nasz Przewodnik powoli się rozkręcał: o zbiorach etnograficznych poopowiadał nam dopiero wtedy, gdy zaczęliśmy go wypytywać, jednak kiedy przeszliśmy do zbiorów dokumentujących dzieje miasta, jego opowieść popłynęła swobodnie i zaciekawiła słuchaczy. Pochodzenie i znaczenie nazwy Kociewie nie jest jasne: wg jednej wersji może pochodzić od słowa oznaczającego miejsca zamieszkane, wg innej wręcz przeciwnie – może oznaczać miejsce niezamieszkane. Kociewie obejmuje powiaty starogardzki, tczewski i świecki. Okolice Starogardu były prawdopodobnie zamieszkane już 4-5 tysięcy lat p.n.e. Pierwsza wzmianka o Starogardzie zawarta była w dokumencie księcia pomorskiego Grzymisława z 1198 r., który zapisał miasto Joanitom. Druga część miasta znalazła się we władaniu Krzyżaków. Jednak z uwagi na ucisk krzyżacki miasto przystąpiło do Związku Pruskiego, co przyczyniło się do powrotu Prus Książęcych do Polski. Działalność obu zakonów rycerskich, jak również przynależność Starogardu do Rzeczpospolitej znajduje odzwierciedlenie w herbie miasta. Starogard znalazł się pod zaborem pruskim, a do Polski powrócił w 1920 r. Bardzo trudnym okresem dla mieszkańców był okres okupacji, a także wkroczenia Armii Czerwonej. Przechodzimy jeszcze do Ratusza Miejskiego, aby zwiedzić wystawę „Dzieje banknotów polskich i z Polską związanych od 1794 roku”. Na obszarze Polski pieniądze papierowe wprowadził – Tadeusz Kościuszko. Na wystawie mogliśmy obejrzeć papierowe pieniądze emitowane przez Polskę, ale także banknoty wydawane przez zaborców, okupantów. Rozmiarami wyróżniały się pieniądze rosyjskie, zaś najwyższe kwoty pojawiały się na banknotach z okresów inflacji. Jednak z pośród wszystkich zbiorów Muzeum Ziemi Kociewskiej, mi najbardziej spodobały się XVII-wieczne rury kanalizacyjne, czyli wydrążone pnie drzew, gdyż z takimi eksponatami się jeszcze nigdzie nie spotkałem.

Po zwiedzeniu Muzeum wybraliśmy się na krótki spacer po Starogardzie. Bardzo nam się spodobał bogato zdobiony pałac Wiecherta z 1893 r. Na frontowej ścianie uwagę przykuwa pięć figur kobiecych. Interesująca jest również zbudowana z czerwonej cegły brama wjazdowa nawiązująca formą do antycznych łuków triumfalnych.

Zwiedzamy również gotycki kościół – farę p.w. św. Mateusza (z XIV w.). Cieszymy się, że kościół jest otwarty i możemy wejść do środka. Podziwiamy ołtarze. Zaskakuje także wysokość budowli.

Opuszczamy miasto, choć droga przez miasto dosyć się nam dłuży. Na jednym z budynków zwraca uwagę hasło: „Rozkaz przełożonego jest prawem dla podwładnego”.

Zaraz za Starogardem Gdańskim znajduje się Nowa Wieś Rzeczna. W miejscowości tej znajduje się stary cmentarz (m.in. groby z XIX w.) oraz zabytkowy pałac z XIX w. wraz z parkiem krajobrazowym. Pałac zbudowany został w stylu neobarokowym. Charakterystycznym elementem jest wieżyczka. Obok pałacu znajduje głaz upamiętniający powstańca styczniowego. Tutaj odpoczywamy.

Do tej pory maszerowaliśmy po chodniku lub po szosie. Czas zatem na grunt nieutwardzony. Wiosenne błoto.

Dochodzimy do Rokocina, w którym znajduje się piękny dworek w stylu klasycystycznym. Obecnie funkcjonuje w nim Dom Pomocy Społecznej. Dworek ma bardzo ciekawy wygląd. Interesująca jest zwłaszcza weranda – zdobione kraty, resztki witraży… Niegdyś musiała wyglądać jeszcze piękniej. Niedaleko dworku znajdują się warsztaty, w których pensjonariusze w/w domu mogą tworzyć rzeźby.

Kolejny dworek znajduje się w miejscowości Sucumin. Niestety nie jest on dostępny i oglądamy go z dość dużej odległości.

Nasz Przodownik, chyba wziął dziś przykład z przewodnika muzealnego – też rozkręcał się powoli: wycieczkę zaczęliśmy tempem bardzo spokojnym, po odpoczynku w Nowej Wsi Rzecznej mieliśmy jeszcze znaczny zapas czasowy, ale wędrowaliśmy już raźnym krokiem, w Sucuminie okazało się, że „ramy” czasowe bardzo się zawęziły i tempo radykalnie wzrosło. Do Piesienic dotarliśmy więc zdyszani, ale na pociąg zdążyliśmy.
Adam Bastian

Na trasie

Autorzy zdjęć: Danka Kobylarz

Zdjęcia z wycieczki na serwerze FTP (więcej niż w relacji) - kliknij tutaj

Jak to na wycieczce było
tutaj możesz wpisać swoje wrażenia, opinie, uwagi z wycieczki
Imię:
wpisz swoje imię, tekst, sprawdź czy nie ma błędów, naciśnij WPISZ

wykonał: TDu     email:tdu13@o2.pl

relacje ogladało już 609 osób
Najbliższe Wycieczki:

Wycieczka piesza 2024-02-24
Gdyński Szlak Nordic Walking
Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana - czerwony Szlak Nordic Walking - Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana ~ 15 km

Wycieczka piesza 2024-03-02
Kartuzy i okolice
Kartuzy- Kartuzy ~ 25 km

Wycieczka piesza 2024-03-16
Topienie Marzanny - Pożegnanie Zimy
Gdańsk ul. Niegowska ZTM – trójstyk trzech rzek - rzeka Motława, rzeka Radunia, rzeka Czarna Łacha - Gdańsk ul. Niegowska ZTM ~ 9 km