Moja Dzielnica –3. Działki Leśne i Witomino

data: 2014-02-16
prowadzący:
Waldemar Jankowski Adam Bastian
Wzgórze św. Maksymiliana SKM – Działki Leśne – Witomino – Wzgórze św. Maksymiliana SKMdługość: 15 km
uczestników: 29

Witomino to znana nazwa, ale Działki Leśne? Kto, poza Gdynią, słyszał o czymś takim? CH Riviera do niedawna noszące nazwę CH Wzgórze, wcale nie znajduje się w dzielnicy Wzgórze św. Maksymiliana, tylko na Działkach Leśnych. Zatrzymujemy się w miejscu, gdzie stawał cyrkowy namiot. Widoki niemal jak w Soczi – góry na wyciągniecie dłoni, a do morza niecałe 1,5 km.
Wiejący dość mocno – jeszcze przed chwilą – wiatr stopniowo cichnie. Niebo przejaśnia się. Słońce przygrzewa niemal z wiosenną siłą.
Działki Leśne to dzielnica wydarta przez Gdynię lasom. Dolinami poprowadzono ulice, a wzniesienia zabudowano domami. Adekwatne zatem do ukształtowania terenu są nazwy tutejszych ulic: Zjazdowa, Tatrzańska, Zakopiańska i Karpacka. Mijamy wejście do tajemniczego tunelu z czasów II wojny światowej. Podziwiamy modernistyczne wille z lat 30., wspaniale wkomponowane w urozmaiconą rzeźbę terenu. Wspinamy się kolejnymi ulicami na przełęcze, by potem znów zejść w doliny. Oglądamy się za siebie – za nami ciekawie prezentuje się widok na kościół o.o. franciszkanów na Wzgórzu św. Maksymiliana. Trochę w dół i znowu pod górę. I tak kilka razy. Obowiązkowo oglądamy obiekty wpisane na listę zabytków. Niestety willa Martensów z lat 20. przy ul. Śląskiej 20 jest obecnie w kiepskim stanie. Znakomicie za to prezentuje się dom czynszowy przy ul. Słupeckiej 9 – odnowiona elewacja podkreśla walory budynku. Chwilę wcześniej mogliśmy podziwiać ul. Karpackiej interesującą panoramę centrum Gdyni z dominującym akcentem w postaci Sea Towers. Z mało znaną dzielnicą Działek Leśnych związanych było i jest (przez miejsce zamieszkania i edukacji) sporo znanych osób: Wojciech Szczurek i Marek Stępa (prezydent i wiceprezydent Gdyni), Janusz Kaczmarek i Jan Pastwa (politycy), Janusz Śniadek (związkowiec), Ryszard Krauze (biznesman), Dariusz Filar (ekonomista). Ernest Bryll (poeta), Kiejstut Bereźnicki (malarz i rysownik), Irena Jarocka, Jerzy Kossela i Liroy (piosenkarze), Jacek Fedorowicz (satyryk), Zygmunt Stefaniuk (dwukrotny Mistrz Europy w boksie), Zygfryd Perlicki (żeglarz) i wielu innych.
Maszerujemy Pańską Drogą, wzmiankowaną już w 1733 r. Znów czeka nas podejście. Przyjemny leśny odcinek. Wędrujemy wygodną drogą, a towarzyszą nam znaki szlaku rowerowego. Teren jest zagospodarowany turystycznie: jest wiata, są ławeczki. A przede wszystkim wokół nas są piękne krajobrazy. Nasza droga ma momentami charakter drogi grzbietowej. Podziwiamy widoki na leśne doliny. Porzucamy na chwilę szlak rowerowy. Skręcamy na drogę z Demptowa na Witomino, wzdłuż której biegną rury ciepłownicze.
Dochodzimy do położonego na śródleśnej polanie Witomina. Po starej osadzie, którą władały oliwskie brygidki (znane z ubiegło tygodniowej wycieczki) nie pozostały w zasadzie żadne pamiątki, poza układem głównych dróg. Odnaleźć za to możemy robotnicze domki z lat 30. oraz bloki z czasów PRL i trochę nowych obiektów. Wchodzimy na czarny szlak Zagórskiej Strugi. Według drogowskazu do mety zostało nam 2,5 km. Zaczyna kropić. A że mijamy akurat przystanek komunikacji miejskiej, niektórzy skwapliwie korzystają z możliwości ewakuacji autobusem. Deszcz staje się rzęsisty, więc na chwilę chronimy się na przystanku. Jednak trwa on może ze trzy minuty. Ruszamy w dalszą drogę. Znów wędrujemy pięknym leśnym szlakiem, podziwiając urozmaicony krajobraz. Podchodzimy pod zdewastowaną wieżę widokową, żałując iż nie jest ona dostępna. I jeszcze rzut oka na CH Riwiera z niespotykanej perspektywy – mianowicie widok z góry. Można powiedzieć, że znów mamy olimpijskie skojarzenie, gdyż dach Centrum Handlowego błyszczał, niczym tafla lodowiska. Wycieczkę kończymy w punkcie, w którym zaczynaliśmy, czyli na przystanku SKM Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana.
Składam serdeczne podziękowania Pani Alinie Limańskiej z Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków w Gdyni za informacje dot. willi przy ul. Śląskiej 20 i Panu Radosławowi Tyślewicz – Przewodniczącemu Rady Dzielnicy Działki Leśne za udostępnienie publikacji „Plan / gra planszowa. Działki Leśne”.