Wszyscy uczestnicy wycieczki przed zabytkowym parowozem Px48-1919
od lewej stoją: Danuta, Danuta, Daro, Iwona, Ewa, Ania, Jacek, Mariusz, Waldek i Tomek ;)
Tym razem na ostatnią wycieczkę na stopień brązowy Kolejowej Odznaki Kolejowej PTTK zaplanowałem wyjazd na inaugurację przejazdu wąskotorowego w ramach MAJÓWKI Z CIUCHCIĄ, która odbyła się na trasie GNIEZNO WĄSK-POWIDZ-GNIEZNO WĄSK (56 km + fotostopy) składem pociągu zestawionym z parowozu Px48 1919 + wagon 3AW + 2 brankardy. Ze względu na spore ogólnopolskie zainteresowanie imprezą udało mi się zdobyć tylko kilkanaście biletów okolicznościowych na tą imprezę - chętnych Klubowiczów i Sympatyków było przeszło dwa razy tyle - ale cóż, nie często Bąble organizują tego formatu wycieczki.
Poranna godzina wyjazdu - parę minut po godzinie 4-ej z Trójmiasta mogła odstarszyć - ale to nie dla nas. Przemieszczaliśmy się TLK relacji Gdynia-Wrocław. Skład ma ten do siebie, iż posiada w swoim zestawieniu kilka zdeklasowanych wagonów 1 klasy. I tak podroż odbyła się w całkiem komfortowych warunkach. Gdzieś przed Bydgoszczą Waldek oficjalnie otworzył vlepkowe biuro - a tym razem do zdobycia było ich aż 8 - dzięki Waldek !!!!
Punktualnie o 8:37 wysiadamy w pierwszej stolicy Polski - Gnieźnie. Pierwsze kroki kierujemy na ul Wrzesińską 2 - siedzibę Gnieźnieńskiej Kolei Wąskotorowej. GKW w przeszłości pod różnymi nazwami i w różnych konfiguracjach własnościowych obsługiwała 6 linii:
- Gniezno - Anastazewo,
- Niechanowo - Mielżyn,
- Mierzewo - Kleparz,
- Czechowo (Grotkowo) - Czeluścin,
- Żółcz - Czerniejewo,
- Mierzewo - Stanisławowo,
Wraz ze wzrostem znaczenia transportu samochodowego w ostatnim 30 leciu malało znaczenie kolei. Zarówno tych normalno, jak i wąskotorowych. Spowodowane było to spadkiem ilości przewozów masowych na rzecz przewozu wyrobów gotowych oraz utwardzeniem dróg.
Okazało się, że łatwiej i sprawniej przewozić towary transportem samochodowym. Doprowadziło to do likwidacji wielu linii. Na terenie działania Gnieźnieńskiej Kolei Wąskotorowej "obroniła się" tylko linia Gniezno - Anastazewo. Pozostałe zostały w większości zdemontowane.
Wykorzystując kilkanaście minut wędrujemy w okolice parowozowni. Historia gnieźnieńskiej stacji kolejowej sięga 1872 r., kiedy to oficjalnie otwarta została linia kolejowa z Poznania przez Gniezno i Inowrocław do Bydgoszczy. Przez lata linia zyskiwała na znaczeniu, przybywało budynków, budowli i urządzeń kolejowych. Wiele z nich powstało w latach II wojny światowej na potrzeby idących na wschód armii niemieckich – przez Gniezno przechodziła ważna dla Niemców linia kolejowa z zachodu do Królewca. Z tego okresu w olbrzymim kompleksie kolejowej stacji Gniezno zachowało się ich najwięcej. Jednak po upadku PRL parowozownia przestała w zasadzie funkcjonować, od lat większość budynków i urządzeń nie jest wykorzystywana. Czynna jest jedynie wagonownia. To najcenniejszy tego typu obiekt z okresu II wojny światowej.
A potem z niewielkim poślizgiem ruszamy pociągiem w trasę. Częśc uczestników dostaje bilet okolicznościowy W - czyli wagon osobowy część B - wagon typu brankard. Na trasie dobrych kilka fotostopów. Mijamy wiele miejscowości i wsi. Szczeóły opis trasy znajduje się linkach poniżej. Po południu docieramy do Powidza skąd po manewrach wracamy do Ługowiska - miejsca w którym wg niektórych z nas znajduje się namiastka COUTNRY CLUBU - Ługowisko. Jednak przewidziane w cenie biletu atrakcje częściowo umilają nam czas. Kilka osób preferuje jednak skoki przez płot w celu dotarcia do parku krajobrazowego a to z różnym skutkiem.
Czas nagli punktualnie o 18:00 meldujemy się spowrotem w Gnieźnie gdzie łapiemy TLK kilka minut po 19-ej. W promocji oczywiście zdeklasowane wagony 1 klasy. Impreza bardzo udana i w sam raz na zakończenie zdobywania brązowego stopnia odznaki. A niebawem zaczynamy z kolejnym stopniem.
W tym miejscu chciałbym gorąco podziękować wszystkim zdobywcom brązowej odznaki Kolejowej Odznaki Turystycznej PTTK. A zwłaszcza Waldkowi za profesjonalne wykonanie książeczek i vlepek.
Zdjęcia z wycieczki autorstwa Mariusza i Dara dostępne są na naszym bąbelkowym FTP`ie
babel.no-ip.pl/DARO/20110521 KOLOT cz. 3 GKW
Ciekawe linki:
o Gnieźnieńskiej Kolei Wąskotorowej - www.gkw-gniezno.pl/5/Strona_G%C5%82%C3%B3wna.html
relacja www.powiat-gniezno.pl/index.php5