Bąbelki
Wycieczki
Cykliczne
Klubowe
|
po szlakach malborsko-kwidzyńskich
|
O wycieczce: 15 sierpnia 2009 r., długość 31 km, liczba
uczestników:11, temperatura 18-20, pogoda: pochmurnie i nie padało
prowadził: Darek Wenta
|
Trasa: Ryjewo - Borowy Młyn - Benowo - rez. Przyrody
Biała Góra - Biała Góra - leśn. Wilki - Sztumskie Pole - Sztum
|
Po prawie dwugodzinnej podróży komunikacją autobusową wysiadamy w
Ryjewie Skrzyżowanie. Wędrujemy około 3 kilometrów by dotrzec do
czerwonego szlaku kopernikowskiego. W centrum Ryjewa - pomimo ogólnie
panującej tendencji do zamykania sklepów w dni świąteczne określone
ustawowo - dokonujemy uzupełnienia braków w płynach i jedzeniu. Szybkim
krokiem zwiedzamy tutejsze sanktuarium św. Rodziny i podążamy szlakiem. Dzisiejsza trasa w 95 % przebiega obszarami leśnymi. Gdyby nie te
bezlitosne komarzyce byłoby miejscami całkiem przyjemnie. Około południa
docieramy do rezerwatu Biała Góra, utworzonegp dnia 5.10.1968 roku, w
celu zachowania stanowisk roślinności stepowej. Jest to wysokie, w
części bezleśne zbocze między miejscowością Biała Góra i Bliźnice. Jego
wysokość względna wynosi 50-55m, nachylenie sięga 20-30o, wystawa jest
południowa i południowo-zachodnia. Zbocze wyróżnia się krajobrazowo
nawet na tle strefy krawędziowej doliny Wisły. Rezerwat charakteryzuje się stanowiskami wielu gatunków entomofauny, w
tym licznych taksonów muraw napiaskowych i ciepłolubnych, rzadkich,
ginących i zagrożonych wyginięciem w skali kraju i regionu - nas
zdecydowanie interesują rosnące na drzewach zielone jabłka. Po około 4 km docieramy do dwóch śluz tworzących zespół Biała Góra. W
1852 roku na Renawie starym korycie Nogatu, zbudowana
została śluza umożliwiająca regulację przepływu wody na Nogacie. Budowla
ma ceglaną konstrukcję i przepusty w formie sklepionych tuneli.
Pierwotnie umieszczone były w nich drewniane zasuwy regulujące przepływ
wody. W 1879 roku śluza została podwyższona do obecnego kształtu, mostem
zaś na górze śluzy przeprowadzono drogę do Białej Góry.
W 1914 roku w nowym przekopie Nogatu powstała nowoczesna śluza komorowa
umożliwiająca prowadzenie regularnej żeglugi na Nogacie. Komora śluzy ma
konstrukcję betonową oblicowaną cegłą klinkierową. Dwuskrzydłowe wrota
mają konstrukcję stalową. Bardzo dobrze zachowany jest układ
przestrzenny i zabudowa śluzy oraz oryginalne mechanizmy i urządzenia
wykonane w 1915 roku w zakładach Eisengiesserei Maschinenbauanstalt und
Dampfkesselfabrik F. Eberhardta w Bydgoszczy. To tyle o historii, po pół godzinnym odpoczynku zmieniamy kolor szlaku i
wędrujemy przez leśnictwo Wilki niebieskim szlakiem nadwiślańskim do
dworca kolejowego w Sztumie, gdzie ostatnim rzutem na taśmie łapiemy bus
do Malborka. Pomimo kontroli - o dziwo przez przedstawiciela płci
pięknej - taśmociągu naszych biletów docieramy na styk do Malborka
gdzie łapiemy pociąg o 18:12 do Gdyni.
|
Autorzy zdjęć: DW - Darek Wenta |
relacje ogladało już 2489 osób
|
|
|