Szlaki regionu malborsko-kwidzyńskiego III-IV

czerwony szlak kopernikowski - zielony szlak w lesie Miłosna - niebieski szlak górski

O wycieczce: data: 12 - 14 czerwca 2009 , długość: 74 km, liczba uczestników: 6, temperatura: 10-15, pogoda: słońce i deszcz, prowadził: Darek Wenta
Trasa: trasa dzień 1: Kwidzyn - rezerwat Kwidzyńskie Ostnice - leśnictwo Sadlinki - Bogusze - Gardeja - przejazd pociągiem - zwiedzanie Grudziądza
trasa dzień 2: Gardeja - Jamy - Urlice - jez. Głęboczek - Dusocin - leśn. Białochowa - Mokre - Świerkocin - fort Świerkocin - fort Nowa Wieś - Twierdza Grudziądz - lasek garnizonowy - Grudziądz - zwiedzanie Grudziądza
trasa dzień 3: zwiedzanie Kwidzyna

Opis wycieczki

Korzystając z okazji wydłużonego weekendu postanowiłem przejść część szlaku kopernikowskiego oraz szlaki wokół Kwidzyna.
       6 osób tylu chętnych ze względu na warunki noclegowe zdecydowało się na przejście pierwszego dnia czerwonego szlaku kopernikowskiego na odcinku Kwidzyn - Gardeja. Szlak wiedzie początkowo przez las Miłosna. Przekraczamy rzekę Liwę i wędrujemy ku rez. przyrody Kwidzyńskie Osetnice. Szkoda tylko, że nie udało się nam ich znaleźć a może to właśnie przez pobliskie zakłady papiernicze.
       Następnie większą część szlaku wędrujemy leśnymi ścieżkami. Trzeba przyznać, że tutejsze miejsca postoju/odpoczynku dla turystów są bardzo zadbane. Całkiem niedawno musiano wyznaczyć na nowo pewne odcinki tego czerwonego szlaku, ponieważ to co miało być na mapie prawie w ogóle nie odpowiadało realizmowi - cóż tak to już bywa, przygoda jakaś musi być.
       Po pięciogodzinnym marszu docieramy około 16-ej do zabudowań wsi będącej do 1945 r. miastem - Gardei. Tutaj konsumujemy posiłek w postaci przepysznej zupy, a to zapewne dzięki szefowej baru Viola. Przyjezdnym polecam ścianę trofeów dotyczących monotematycznych treści w stylu: Podziękowania i powodzenia zarówno w życiu osobistym i prywatnym ...
       Udajemy się około 3 km na pobliską zdewastowaną stację kolejową. O 19-ej łapiemy szynobus do Grudziądza. Naszą bazą wypadową są tanie pokoje znajdujące się w byłym hotelu pracowniczym miejscowego przedsiębiorstwa komunikacji podmiejskiej oddalone zaledwie około 150 metrów od dworca kolejowego.
       Po 21-ej postanawiamy wyruszyć z mapą i mini papierowym przewodnikiem na spacer po tym stu tysięcznym pięknym mieście.
       Drugiego dnia po 10-ej wyjeżdżamy szynobusem do Gardei, gdzie kontynuujemy wędrówkę czerwonym szlakiem. Stan wyznakowania wyraźnie daje nam do zrozumienia że właśnie przekroczyliśmy granicę województw. Szlak miejscami gubi się a do tego las i potężna ulewa.
       Do tego przejście drogą polną, która miała być skrótem spowodowało charakterystyczne chlup chlup w naszych butach a zbiegiem okoliczności wyżymania skarpetek dokonaliśmy w miejscowości ... Mokre.
       Przez Świerkocin docieramy do przedmieść Grudziądza. Po drodze staramy się odszukać znajdujące się tu pozostałości po fortach Świerkocin i Nowa Wieś. Potem już tylko z górki przez Twierdzę i las garnizonowy i ponownie jesteśmy w miejscu docelowym. Wieczorkiem tradycyjny spacer po mieście.
       Trzeciego dnia zaplanowałem zwiedzanie Kwidzyna. Szkoda że z tego pięknego kiedyś miasta zostało zaledwie około 10 % zabudowy, w tym najważniejszy zespół katedralno-zamkowy. W drodze powrotnej na dworzec mijamy jeszcze wiele historycznych zabytków ....
Daro

Na trasie

Ciekawostki z trasy

Autorzy zdjęć: DW - Darek Wenta

wykonał: TDu     email:tdu@awf.gda.pl

relacje ogladało już 3091 osób
Najbliższe Wycieczki:

Wycieczka rowerowa 2024-04-06
XX Rozpoczęcie Sezonu Rowerowego KTP ,,Bąbelki"
Gdańsk Kiełpinek - Rębiechowo - Pępowo - Żukowo - Kobysewo - Grzybno - Łapalice - Chmielno (nocleg) - Kosy - Kartuzy - Dzierżążno - Rezerwat Jar Raduni - Babi Dół - Przyjaźń - Sulmin - Otomin - Gdańsk Kiełpinek ~ 83 km

Wycieczka piesza 2024-04-20
Kaszubski Park Krajobrazowy
Kamienica Królewska-Szczelina Lechicka-Groty Mirachowskie-Diabelski Kamień-Strzepcz ~ 18 km