Szlak czarny - "Domów Podcieniowych"
Koszwały - Koźliny

O wycieczce: data: 21 stycznia 2007, długość: 22km , liczba uczestników: 16, temperatura: 6, pogoda: chmury i słońce, bardzo silny wiatr, prowadził: Marcin Strusiński (Struś)
Trasa: Koszwały - Miłocin - Trutnowy - Osice - Steblewo - Koźliny
Na zdjęciu: Wanda, Dana, Gosia, p.Daniel Kufel (właściciel domu), Stachu, Mariusz, Ewa, Marcin(Struś), Lucyna, Cezary, Grzesiek, Danka, Tadea, Danka O, Halinka, Piotr, Tomek (tdu)

Cała grupa przed domem w Trutnowych
Aby powiększyć zdjęcie kliknij na nim

Trasa wycieczki i domy spotkane na trasie

dom podcieniowy w Koszwałach oznaczony na mapie punktem DP1

dom podcieniowy w Miłocinie oznaczony na mapie punktem DP2

dom podcieniowy w Trutnowych oznaczony na mapie punktem DP3

dom podcieniowy w Osicach oznaczony na mapie punktem DP4

dom podcieniowy w Steblewie oznaczony na mapie punktem DP5

dom podcieniowy w Steblewie oznaczony na mapie punktem DP6
Aby powiększyć mapkę kliknij na niej Aby powiększyć zdjęcia domów, kliknij na nich

Kościół we wsi Trutnowe
     21 stycznia - niedziela, data wskazywała by na zimę, a jak zima to śnieg. Tego niestety ani grama, a i temperatura powyżej zera. Dodatkowo wczoraj padał deszcz. Właśnie w taką pogodę na wycieczkę wybrało się 16 osób. Wędrujemy szlakiem "Domów Podcieniowych" więc wycieczkę wypada zacząć od takiego właśnie domu. Zabytek przy którym następuje oficjalne powitanie, znajduje się przy ruchliwej drodze z Gdańska do Elbląga. Po teoretycznym rozłożeniu zabytku na części, czyli krótkim omówieniu jego budowy ruszamy dalej. Oczywiście na początku wycieczki nie mogło zabraknąć przerwy na zakupy (z miasta na wieś na zakupy, He, He), po 3,5km odcinku docieramy do Miłocina.
     Aby obejrzeć kolejny dom podcieniowy, musieliśmy kilkaset metrów zboczyć z trasy. Dom był dawno nie remontowany i zamieszkany. Udało nam się za to wejść do wielkiej sieni z galerii, typowej dla tej budowli. Przez całą drogę towarzyszył nam żuławski wiaterek. Właśnie w jego towarzystwie, wąską asfaltową drogą dotarliśmy do miejscowości Trutnowy. Najpierw obejrzeliśmy stojący przy drodze gotycki kościół, w ścianę którego wmurowany jest znak wodny pokazujący poziom wody z wielkiej powodzi w 1829 roku, oraz herb Gdańska - pamiątkę kiedy Trutowy należały do Gdańska. Podczas opowieści ujawniła się przewodniczka Danka, która odtąd uzupełniała moje wiadomości i poprawiała jak gadałem głupoty.
Kościół w Osicach
     Po przejściu kilkuset metrów dotarliśmy do kolejnego domu podcieniowego, pochodzącego z 1720 roku. Mieliśmy szczęscie, drzwi od zabytku otwiera nam gospodarz, pan Daniel Kufel a za nim ciekawie wygląda żona - pani Elżbieta. Okazało się że wybudziliśmy ich ze snu zimowego, ale opłacało się. Gospodarze oprowadzili nas po swoim zabytkowym domu, w bardzo ciekawy sposób opowiadając historię budynku i regionu. Dzięki nim niektórzy mogli zmienić zdanie o Menonitach. Po dużej dawce historii podbijamy książeczki turystyczne, pozujemy do zdjęć i udzielamy krótkiego wywiadu pani Elżbiecie. Okazała się ona dziennikarzem "Dziennika Bałtyckiego" z oddziału w Pruszczu Gdańskim. Żegnając miłych gospodarzy, którzy nas odprowadzając, prawie dostali zapalenia płuc, ruszamy dalej.
     Początkowo idziemy asfaltową drogą, ale po pewnym czasie szlak schodzi na polne drogi. Teraz już wiem że ta wycieczka będzie niezapomniana. Już praktycznie do końca dnia, towarzyszy nam błoto, kałuże i wiatr. Błotnista droga doprowadza nas do Osic w których lekko zbaczamy z trasy aby obejrzeć kościół z XIV wieku, oraz zerknąć na "silnie przebudowany" dom podcieniowy z 1844 roku. No i oczywiście kolejna przerwa na zakupy w sklepie. Kolejny odcinek szlaku prowadzi po 4,5 kilometrowej polnej drodze, na której jest jeszcze więcej błota. Tą drogą umorusani z ciężkimi oblepionymi butami, docieramy do Steblewa.
Ruiny kościoła w Steblewie
     Steblewo wita nas ono dwoma domami podcieniowymi i ruinami kościoła ewangelickiego, który był kiedyś najokazalszą budowlą na Żuławach Wschodnich. Grube mury robią wrażenie i mam nadzieję że historia opowiedziana z wieży kościoła również. Przed kościołem oglądamy jeszcze kilka pięknie odnowionych grobów i ruszamy dalej. W dalszej drodze towarzyszy nam ledwie widoczna Wisła, której to wałami się poruszamy. Do Koźlin docieramy na 40 minut przed odjazdem PKS-u, co pozwala nam na chwilę odetchnienia w miejscowym sklepie. Kierowca autobusu całe szczęście nie zwraca uwagi na nasze zabłocone buty i szczęśliwie docieramy do Gdańska.

Dziękuję wszystkim uczestnikom wycieczki za wspólnie spędzony czas oraz pani Elżbiecie i panu Danielowi, gospodarzom domu podcieniowego w Trutnowach za miłe przyjęcie (mimo snu zimowego).

Marcin Strusiński, KTP "Bąbelki"

"Bąbelki" na trasie wycieczki

Ciekawsze miejsca spotkane na trasie

Przeprawa przez... Żuławskie błota

Troche widoczków z trasy

Autorzy zdjęć: EH - Ewa Hetmańska, MS - Marcin Strusiński(Struś), TDu - Tomasz Dunkelmann

wykonał: TDu     email:tdu@awf.gda.pl

relacje ogladało już 834 osób
Najbliższe Wycieczki:

Wycieczka rowerowa 2024-04-06
XX Rozpoczęcie Sezonu Rowerowego KTP ,,Bąbelki"
Gdańsk Kiełpinek - Rębiechowo - Pępowo - Żukowo - Kobysewo - Grzybno - Łapalice - Chmielno (nocleg) - Kosy - Kartuzy - Dzierżążno - Rezerwat Jar Raduni - Babi Dół - Przyjaźń - Sulmin - Otomin - Gdańsk Kiełpinek ~ 83 km

Wycieczka piesza 2024-04-20
Kaszubski Park Krajobrazowy
Kamienica Królewska-Szczelina Lechicka-Groty Mirachowskie-Diabelski Kamień-Strzepcz ~ 18 km